Logo Lar

Verkoop tussen particulieren: wat doe je bij verborgen gebreken?

De verkoper is verantwoordelijk voor verborgen gebreken, zelfs als ze voor hem niet gekend zijn. Maar het is de koper die moet aantonen dat er daadwerkelijk een verborgen gebrek was op het moment van de verkoop. Je kunt een beroep doen op een advocaat om een gerechtelijke procedure te starten. Als bewezen wordt dat er wel degelijk een verborgen gebrek was, kan je de verkoop laten annuleren of om een prijsverlaging vragen. Het is echter belangrijk om snel te handelen.

Naast winkels en online shops kan je ook aankopen doen bij particulieren. Voor een tweedehands smartphone, auto of wasmachine bijvoorbeeld. Hoe zit het in dat geval met verborgen gebreken ? Moet een particuliere verkoper zich aan dezelfde regels houden als een professionele handelaar?

Simon F., 36 jaar, Dendermonde. "Ik kocht de wagen van een kennis over. Na een week was mijn motor al stuk. Ik wilde de aankoop annuleren en heb Legal Village gecontacteerd om me hierover te informeren."

Het advies van onze expert

Een particulier die iets verkoopt, is aansprakelijk voor verborgen gebreken, ook als hij hiervan geen weet heeft. Je moet als koper wel kunnen bewijzen dat er effectief een verborgen gebrek was op het moment van de verkoop. In het geval van tweedehandswagens moet je altijd een gespecialiseerde autoexpert inschakelen. Deze expert kan de verkoper in gebreke stellen en een tegensprekelijke expertise aanvragen. Hoe dan ook doe je er goed aan altijd zo snel mogelijk te reageren, want de wetgeving voorziet hiervoor maar een korte periode en je moet bewijzen dat het gebrek al aanwezig was bij de verkoop. Reageert de verkoper niet? Dan kan je een advocaat inschakelen om een juridische procedure op te starten. Als je kan bewijzen dat er een verborgen gebrek was, kan je de annulatie van de verkoop vragen of een korting op de verkoopprijs.

Het resultaat

  • Dankzij de gespecialiseerde expert kon Simon bewijzen dat er op het moment van de verkoop een verborgen gebrek was.
  • De verkoper reageerde niet. Legal Village informeerde Simon dat hij maar een korte periode had om actie te ondernemen.
  • Legal Village stelde een advocaat aan om een juridische procedure op te starten. 
  • De verkoper had geen weet van een verborgen gebrek en aanvaardde de annulatie van de verkoop.
  • Legal Village volgde het volledige dossier op de voet op voor Simon.

De leerpunten

  • Een verkoper is aansprakelijk voor verborgen gebreken, zelfs als hij ze niet kent.
  • De koper moet bewijzen dat het verborgen gebrek er al was op het moment van de verkoop.
  • Technische onderzoeken moeten gebeuren door een expert.
  • Als er effectief een verborgen gebrek was, kan je vragen om de annulatie van de verkoop of een korting. 
  • Onderneem snel actie.