Logo Lar

Mijn woning

Je bent eigenaar of huurder van een woning? Dankzij het advies van onze experten weet je wat je kan doen bij bv. waterschade, schade aan gemene muren, enzovoort.

Mijn woning

Problemen met online gehuurde vakantiewoning: wat nu?

Pieter, 38 jaar, Oostende: “Samen met drie vrienden wouden we de Belgen gaan aanmoedigen in Frankrijk tijdens de Tour de France. Via AirBnB huurden we een mooi appartement met twee slaapkamers. Maar toen we toekwamen, ontdekten we tot onze ontzetting dat het appartement erg bouwvallig was, en bovendien maar één bed telde. Wat kan ik nu doen?”

Uw huurder betaalt niet (meer)? Deze stappen kan u ondernemen

U verhuurt een huis of appartement en plots betaalt uw huurder de huur niet meer. U wilt uiteraard vermijden dat u hierdoor in de problemen komt. Want stelt u zich even voor dat u maandenlang geen huur meer ontvangt. En wat als u dat geld nooit meer ziet? Dat zou een serieuze financiële klap zijn!

Je wil je huurcontract beëindigen. Welke voorwaarden moet je respecteren?

Serge P., 27 jaar, Vilvoorde: "Ik huur een appartement met een contract van lange duur. Ik woon er nu het tweede jaar, maar wil mijn huurcontract opzeggen om te gaan samenwonen met mijn vriendin. De verhuurder zegt dat ik hem nog 2 maanden huur verschuldigd ben na een opzeggingsperiode van 3 maanden. Ik heb aan Legal Village gevraagd om dit na te gaan zodat ik mijn rechten ken."

Waterlek in een gemeenschappelijke ruimte: wie betaalt de schade aan je appartement?

Francis V., 68 jaar, Geldenaken. "Ik heb waterschade in het appartement dat ik huur. Ik heb aan Legal Village advies gevraagd want het waterlek komt van een gemeenschappelijke ruimte in het gebouw. Mijn meubilair is beschadigd en ik wil een vergoeding."