Help, mijn vlucht is geannuleerd!

personne qui attend à l'aéroport

Ook gehoord op Radio 2, De Inspecteur

Stakingen van personeel of verkeersleiders, technische defecten, kamikazevogels … Tal van oorzaken kunnen ertoe leiden dat je vlucht vertraagd of zelfs geannuleerd wordt. Moet jij in dat geval je eigen boontjes zien te doppen, of heeft ook de vluchtmaatschappij verplichtingen?

Wilfried V.F., 50 jaar, Tongeren : “Toen ik mijn terugvlucht van Barcelona naar Brussel wou nemen, moest ik in de luchthaven vaststellen dat die geannuleerd was. Wat kan ik nu doen en is er iemand die mij moet helpen?”

Het advies van onze expert

Wanneer een vlucht binnen, van of naar de Europese Unie, IJsland, Zwitserland of Noorwegen wordt geannuleerd, biedt de Europese wetgeving passagiers rechten waaraan een vliegtuigmaatschappij zich moet houden.

Naast je rechten op informatie, op verzorging, op een andere vlucht of op terugbetaling van je ticket, heb je vaak ook recht op een compensatie. De vliegtuigmaatschappij moet je namelijk een schadevergoeding betalen als je later dan 14 dagen voor je vlucht op de hoogte bent gebracht van een annulatie, of als ze je binnen de 14 dagen geen alternatieve vlucht kunnen aanbieden die slechts enkele uren verschilt van je oorspronkelijke vlucht. Deze schadevergoeding is afhankelijk van de vliegafstand en bedraagt tussen de 250 euro en 600 euro per passagier.

De vliegtuigmaatschappij hoeft deze compensatie niet te betalen als er sprake is van een buitengewone en onvermijdbare omstandigheid. Die omstandigheid moet echter écht buitengewoon en onvermijdbaar zijn. Zo heeft een rechter al eens geoordeeld dat een staking van het eigen personeel van de maatschappij geen buitengewone en onvermijdbare omstandigheid is. Een staking van de verkeersleiding is dat dan weer wel.

Het resultaat

  • Legal Village Informeerde Wilfried over zijn rechten en gaf hem de raad om alle facturen van eten, drinken en hotelkosten bij te houden.
  • Wilfried heeft een vlucht aangeboden gekregen voor de volgende dag. Hij hoefde die niet te betalen.
  • Legal Village heeft de onkosten van Wilfried verzameld en de vliegtuigmaatschappij aangeschreven voor de terugvordering van deze kosten. Bovendien eiste Legal Village in naam van Wilfried een compensatie van 250 euro omdat hij niet op tijd werd ingelicht en omdat er geen sprake was van een buitengewone en onvermijdbare omstandigheid.
  • De vliegtuigmaatschappij heeft al deze kosten en de compensatie uitbetaald aan Wilfried.

De leerpunten

  • Een vliegtuigmaatschappij mag je niet in de kou laten staan bij een vertraging, annulering of instapweigering van een vlucht. Je hebt verschillende passagiersrechten en soms heb je zelfs recht op een bijkomende compensatie.
  • Er bestaan ook passagiersrechten bij ander transport zoals trein, boot of bus.
  • Die calculator berekent de omvang van je compensatie bij een vliegreis en vertelt je er meteen al je rechten bij

Heb je een andere vraag ? Ontdek onze andere adviezen !