Wat doe je bij de aankoop van een defect product?

terugbetaling defect product

Een professionele handelaar is aansprakelijk voor alle gebreken binnen een termijn van 2 jaar na de aankoop. Je moet dus vragen om het product gratis te repareren of vervangen. Als dit onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn kan gebeuren, kan de prijs worden verlaagd of kan je de prijs worden terugbetaald.

In België worden particulieren door de wet beschermd als ze producten kopen bij professionele handelaars. De verkoper is aansprakelijk voor gebreken gedurende twee jaar na de aankoop. Maar moet hij je vergoeden?

Paul C., 31 jaar, Gent : “Ik kocht een nieuwe computer in een multimediawinkel, maar de computer werkt niet. De verkoper wil me niet terugbetalen en hij wil de computer ook niet vervangen. Ik heb aan Legal Village gevraagd of de verkoper in zijn recht is en wat ik kan doen.”

Het advies van onze expert

De verkoper is aansprakelijk als het defect bestond op het moment van de verkoop, zelfs als hij hiervan pas na de verkoop kennis van krijgt. Als consument kan je dan om een herstelling of vervanging vragen, zonder kosten. Kan de herstelling of vervanging niet binnen een redelijke periode gebeuren, dan kan je om een korting of terugbetaling vragen. Deze wettelijke garantie geldt voor de gebreken die zich voordoen tot 2 jaar na de aankoopdatum.

Het resultaat

  • Legal Village informeerde Paul over zijn rechten, die daarna bij de verkoper vroeg om zijn computer te vervangen.
  • Als de verkoper de computer nog steeds niet wil vervangen of herstellen, zal Legal Village een advocaat aanstellen om de rechten van Paul te verdedigen.

De leerpunten

  • Lees altijd de algemene verkoopsvoorwaarden en de eventuele commerciële garantie.
  • Een professionele verkoper is voor alle gebreken aansprakelijk, voor een termijn van 2 jaar na de aankoopdatum.
  • In geval van een gebrek, contacteer de verkoper dan zo snel mogelijk. Je kan om een gratis herstelling of vervanging van het gekochte artikel vragen.
  • Als de herstelling of vervanging niet binnen een redelijke termijn kan gebeuren, kan je om een korting of terugbetaling van je aankoop vragen.

Heb je een andere vraag ? Ontdek onze andere adviezen !